Spis treści cyklu o budowie kontenerów:
1. Część 1 – Konstrukcja kontenera morskiego
2. Część 2 – Wymiary i masy kontenerów morskich
3. Część 3 – Oznakowanie kontenerów morskich
4. Część 4 – Rodzaje kontenerów morskich
Wszystkie kontenery morskie budowane są według ścisłych kryteriów bezpieczeństwa zawartych w Międzynarodowej Konwencji o Bezpiecznych Kontenerach (International Convention for Safe Containers – CSC) oraz standardów ISO określających ich minimalne wymagania wytrzymałościowe. Kontenery morskie mogą być zbudowane z różnych materiałów jednak największą popularność ze względu na niskie koszty produkcji oraz wytrzymałość zyskały kontenery stalowe.
Rama kontenera
Podstawę konstrukcji kontenera stanowi wykonana z profili stalowych rama. Konstrukcja ta musi być na tyle wytrzymała, żeby było możliwe piętrzenie co najmniej 9 w pełni obciążonych kontenerów. Rama składa się z następujących elementów:
- 4 słupki narożne (ang. corner posts)
- 2 belki wzdłużne dolne (ang. bottom side rails)
- 2 belki wzdłużne górne (ang. top side rails)
- 2 belki poprzeczne dolne (ang. bottom cross members)
- 2 belki poprzeczne górne – frontowa i drzwiowa (ang. front top end rail oraz door header)

Dodatkowo prostopadle do dolnych belek wzdłużnych na całej długości kontenera wbudowane są poprzeczne żebra (ang. Bottom cross members), które stanowią podstawę dla podłogi kontenera. W kontenerach 40 stopowych i większych bardzo często występuje w podłodze specjalny tunel tzw. gęsia szyja (ang. gooseneck tunel), którego zadaniem jest obniżenie całkowitej wysokości naczepy kontenerowej wraz z załadowanym na nią kontenerem.


Naroża zaczepowe
W narożnikach ramy wspawane są naroża zaczepowe (ang. Corner castings). Komplet czterech górnych naroży umożliwia operacje załadunku lub rozładunku kontenera, natomiast dolne naroża zamocowanie i zabezpieczenie kontenera na naczepie, wagonie, czy też statku. Materiał z jakiego są wykonane naroża to specjalnie wzmocniona stal. Zarówno górne jak i dolne naroża wystają o 6-17 mm w stosunku do powierzchni podstawy i dachu.
Kieszenie na widły
Niektóre kontenery (najczęściej 20 stopowe lub mniejsze) są wyposażone w specjalne otwory w dolnych belkach zwane kieszeniami dla wózka widłowego (ang. Forklift pockets). Regułą jest, że mogą one być używane do podnoszenia tylko pustych kontenerów. Należy zwrócić uwagę na odpowiednią długość wideł, które muszą być długie na całą szerokość kontenera, w przeciwnym przypadku mogłoby dojść do uszkodzenia podłogi kontenera.
Rozstaw kieszeni oraz ich wielkość regulują zapisy normy ISO. Poniżej rysunek z rozmieszczeniem i wymiarami.

Podłoga, ściany i dach kontenera
Kontenery służą do przewozu różnych często wrażliwych na warunki atmosferyczne towarów w związku z czym muszą zapewniać odpowiednią ochronę i szczelność. Podczas prób kontenera sprawdza się, czy przy skierowaniu strumienia wody o ciśnieniu 1 bara na poszczególne powierzchnie wnętrze pozostaje suche. Ściany i dach kontenera morskiego wykonane są z blachy trapezowej o grubości około 1,5 mm. Najczęściej w narożnikach długich ścian umieszcza się specjalne kratki wentylacyjne umożliwiające wymianę powietrza i zapobieganie kondensacji pary wodnej wewnątrz kontenera. Oczywiście kratki zbudowane są w taki sposób, aby woda nie przedostawała się do środka.
Ponieważ główne obciążenia przenosi rama kontenera dach projektuje się w taki sposób żeby wytrzymał jedynie obciążenie masą 300 kg na powierzchni 0,18 m2. Wystarcza to, aby dwie osoby mogły obok siebie stać na dachu kontenera na przykład w celu zaczepienia haków dźwigu lub wykonania prac serwisowych.
Podłoga kontenera morskiego najczęściej wykonana jest ze sklejki kontenerowej o grubości około 25-30 mm lub ewentualnie desek.
Drzwi kontenerowe
Wygodny dostęp do wnętrza kontenera morskiego zapewniają dwuskrzydłowe wrota, które najczęściej umieszczone są na krótkiej ścianie. W niektórych typach kontenerów mogą znaleźć się dodatkowe pary drzwi zarówno na krótkiej jak i bocznych ścianach.
Drzwi wyposażone są w szereg elementów: wokół każdego z wrót zamontowane są zapewniające szczelność gumowe uszczelki. Zamykanie i otwieranie umożliwia komplet zamknięć kontenerowych składający się z drążków, rygli, rączek, obejm oraz zamknięcia celnego. Pozostałe elementy związane z drzwiami to przyspawane do ramy gniazda rygli oraz zawiasy.
Na drzwiach umieszcza się również szereg informacji w postaci naklejek oraz tabliczek. Więcej informacji na ten temat można znaleźć kolejnej części tego cyklu – oznakowanie kontenerów.
Pozostałe elementy kontenera
Oprócz wymienionych wyżej elementów w kontenerach występują stałe elementy konstrukcyjne umieszczone wewnątrz kontenera, które umożliwiają mocowanie ładunku:
- zaczepy mocujące przy słupkach narożnych (A)
- zaczepy przy górnej i dolnej ramie (B)
Opcjonalnie mogą także występować dodatkowe elementy zewnętrzne wykorzystywane przy przeładunku specjalistycznym sprzętem:
- rowki manipulacyjne w dolnej części obu ścian bocznych dla dźwigu bramowego (straddle carrier)
- rowki dla uchwytów kleszczowych (grappler)
Poniżej film z fabryki kontenerów pokazujący w skrócie jak wygląda ich produkcja:
Kontenery w zależności od różnego typu mogą być wyposażone w dodatkowe elementy, które szczegółowo zostały opisane w części 4 tego cyklu – rodzaje kontenerów morskich.
Słowniczek pojęć
Nazwa angielska | Nazwa polska |
Bottom cross members | poprzeczki dolne |
Corner castings | naroża zaczepowe |
Corner posts | słupki narożne |
Door gasket | uszczelka drzwiowa |
Door header | belka górna drzwiowa |
Forklift pockets | kieszenie wózka widłowego |
Front top end rail | belka górna frontowa |
Gooseneck tunel | tunel „gęsia szyja” |
Keeper | gniazdo rygla |
Locking cam | rygiel |
Side rails | belki wzdłużne |