logo artykułu rodzaje kontenerów

Budowa kontenerów morskich – część 4 – rodzaje kontenerów

Spis treści:
1. Część 1 – Konstrukcja kontenera morskiego
2. Część 2 – Wymiary i masy kontenerów morskich
3. Część 3 – Oznakowanie kontenerów morskich
4. Część 4 – Rodzaje kontenerów morskich

 

Kontenery morskie wykorzystywane są do przewozu różnorodnych towarów. Każda grupa towarów ma swoje specyficzne wymagania jeżeli chodzi o warunki w jakich jest przewożona, czy też sposób załadunku. Dlatego też powstało wiele rodzajów kontenerów dopasowanych do konkretnych potrzeb.

Norma ISO określa nam podstawowe typy kontenerów:

  • kontenery ogólnego przeznaczenia (general purpose container),
  • kontenery do ładunków suchych masowych (bulk container, dry bulk container),
  • kontenery izotermiczne (thermal container),
  • kontenery płytowe (platform) i typu płytowego (flatrack),
  • kontenery zbiornikowe (tank container),
  • kontenery lotnicze (air container),
  • kontenery specjalistyczne (named cargo container).

Oprócz powyższego podziału możemy się również spotkać z potocznymi określeniami, które wyjaśniamy poniżej:

Kontenery standardowe (standard container) – kontenery zbudowane zgodnie z normami ISO. Termin ten często używany jest w stosunku do kontenerów ogólnego przeznaczenia.

Kontenery wysokie / podwyższane (high-cube container) – kontenery o wysokości 9’6”.

Kontenery zamknięte (closed container) – używane do ładunków masowych oraz zbiornikowe. Nazwa zamknięte wynika z faktu, iż kontenery te zapewniają całkowite odizolowanie ładunku od otoczenia, brak jest jakichkolwiek otworów wentylacyjnych.

Kontenery połówkowe (half-height container) – jak nazwa wskazuje są to kontenery o połowę niższe od standardowych. Wysokość wynosi 4’3” lub 4’. Często są to kontenery bez dachu.

Kontenery paletowe (pallet compatible container, Cellular Palletwide Container – CPC) – kontenery o zwiększonej do 2500 mm szerokości dopasowanej do rozmiaru europalet (1200×800). Dzięki temu możliwe jest załadowanie ich większej ilości.

Kontenery ogólnego przeznaczenia

Najbardziej rozpowszechnione są kontenery ogólnego przeznaczenia (General Purpose Container). Najczęściej są to kontenery o długości 20, 40 lub 45 stóp wyposażone we wrota kontenerowe na jednej ze ścian czołowych, podłogę ze sklejki kontenerowej oraz wywietrzniki zapewniające wentylację grawitacyjną.

kontener morski 40 stopowy

Dla większych i nietypowych ładunków, których załadunek przez jedne wrota mógłby być utrudniony opracowano kontenery wyposażone w dodatkowe pary drzwi:

Kontenery typu double door posiadają drzwi na obu ścianach czołowych.

kontener double door

Kontenery typu open side door (bocznodrzwiowe) posiadają drzwi na całej bocznej ścianie umożliwiające swobodny dostęp na całej długości kontenera.

kontener morski bocznodrzwiowy

Dla ładunków, które na przykład ze względu na masę, albo gabaryty najlepiej byłoby ładować od góry powstały kontenery z otwieranym dachem (open-top container). Spotykane są tutaj dwa rozwiązania. Kontenery z dachem w postaci plandeki, która umieszczona jest na demontowalnych żebrach. Plandeka mocowana jest za pomocą linki celnej do rozmieszczonych wzdłuż dachu uszu. Całość można oczywiście zdemontować zapewniając swobodny dostęp od góry.

kontener morski open-top

Kontenery ze zdejmowanym stalowym dachem (hard top container), który najczęściej zdejmowany jest za pomocą wózka widłowego.

kontener morski hard-top

Niektóre kontenery z otwieranym dachem posiadają również otwieraną belkę górną nad drzwiami dodatkowo ułatwiającą wszelkie operacje.

Z reguły kontenery ogólnego przeznaczenia wyposażone są w kilka otworów wentylacyjnych zabezpieczonych od zewnątrz specjalną odporną na warunki atmosferyczne obudową. Niektóre kontenery zwane wentylowanymi posiadają większość ilość takich otworów. Stosowane są one do przewozu ładunków wilgotnych i higroskopijnych jak ziarna, kawa, czy kakao.

Kontenery do ładunków suchych masowych

Budowa tego rodzaju kontenerów jest zbliżona do standardowych kontenerów, jednak są one dodatkowo wyposażone w elementy ułatwiające rozładunek i załadunek towaru. Są to przede wszystkim zamykane na czas transportu okrągłe otwory na dachu do załadunku towaru oraz znajdujące się w dolnej części ściany czołowej otwory umożliwiające rozładunek. Do rozładunku najczęściej niezbędne jest przechylenie kontenera, tak żeby pod wpływem sił grawitacji sypki materiał został z niego wyładowany.

kontener masowy

Kontenery izotermiczne, chłodnicze

Tego rodzaju kontenery służą do przewozu towarów wrażliwych na zmiany temperatur. Mogą to być świeże owoce, warzywa, lekarstwa, czy mrożonki. Ściany kontenerów tego typu izolowane są warstwą poliuretanu, która zapewnia odpowiednią izolację.

kontener chłodniczy

Podłoga zbudowana jest z aluminiowych profili o przekroju litery T dzięki czemu powietrze może opływać towar od spodu i zapewniona jest właściwa jego cyrkulacja. Z tego samego powodu nie wolno również umieszczać towaru ponad zaznaczoną w kontenerze specjalną linią wysokość.

obieg powietrza w kontenerze chłodniczym

Kontenery izotermiczne możemy podzielić na posiadające agregat chłodniczy oraz bez takiego urządzenia. W tych drugich temperatura wewnątrz obniżana jest za pomocą czynnika chłodniczego na przykład suchego lodu lub skroplonego gazu.

Obecnie najbardziej popularne są kontenery z wbudowanym agregatem chłodniczym, który w sposób automatyczny utrzymuje zadaną temperaturę oraz wilgotność wewnątrz kontenera. Możliwy zakres temperatur to -30 do + 20 stopni. Agregat musi być cały czas podłączony do prądu. Nie jest to problemem na statku, jednak w trakcie transportu samochodowego lub kolejowego konieczne staje się zamontowanie dodatkowego agregatu prądotwórczego (tzw Genset).

agregat chłodniczy kontenera opis elementów

Temperatura wewnątrz kontenera ustawiana jest za pomocą układu sterującego. Nowoczesne kontenery pozwalają na elektroniczny zapis wszystkich parametrów towaru podczas podróży, a także zdalne odczytywanie ich przez przewoźnika. Starsze są wyposażone w okrągłe tarczki, na których rysowana jest krzywa temperatury.

Każdy agregat chłodniczy przed wyruszeniem w podróż z towarem jest sprawdzany i przechodzi tzw PTI, czyli Pre Trip Inspection. PTI to seria testów poszczególnych podzespołów agregatu chłodniczego wykonywana na pustym kontenerze. Z reguły podczas testu agregat zbija temperaturę do – 18 stopni Celsjusza, sprawdzane są również grzałki, wentylatory i pozostałe systemy. PTI obejmuje także fizyczną inspekcję stanu poszycia i wnętrza kontenera i wykonywana jest przez uprawnionych pracowników.

Kontenery flatrack

Kontenery płytowe flatrack (platforma) – specjalne kontenery, które pozbawione są bocznych ścian i dachu. Służą do przewozu ponadgabarytowych i bardzo ciężkich ładunków. Inne nazwy pod którymi można spotkać tego typu kontenery to platform, bolster, flat lub open-sided container.

Kontener typu platforma

Kontenery te mogą, lecz nie muszą mieć składane lub stałe czołowe ściany. Kontenery flatrack z umieszczonym na nich towarem ładuje się z reguły jako ostatnie lub w specjalnie wyznaczonych miejscach na statku. Podstawa flatracków jest wyższa niż w standardowych kontenerach i pokryta jest zazwyczaj deskami. Większa niż w standardowych kontenerach jest także maksymalna ładowność.

kontener fltarack

 

Kontenery zbiornikowe

Kontenery zbiornikowe jak sama nazwa wskazuje zbudowane są w taki sposób, że w ramie o wymiarach zgodnych z normą ISO umieszczony jest zbiornik do przewozu ładunków płynnych półpłynnych i gazów. Kontenery te mogą się różnić budową, wyposażeniem i sposobem załadunku w zależności od wymagań przewożonych w nich towarów. W kontenerach zbiornikowych często przewożone są ładunki zaliczane do niebezpiecznych, wybuchowych, palnych czy też trujących.

 

kontener zbiornikowy

2 komentarze na temat “Budowa kontenerów morskich – część 4 – rodzaje kontenerów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top