kontenery morskie na placu składowym

7 rzeczy które należy sprawdzić kupując używany kontener morski.

Znalezienie używanego kontenera w dobrym stanie i atrakcyjnej cenie może okazać się dość pracochłonnym zadaniem, które będzie wymagało przeprowadzenia rozpoznania rynku i znalezienia odpowiedniego dostawcy.

Pierwsze pytanie, które z pewnością zada sobie kupujący – gdzie można kupić używane kontenery? Swoje poszukiwania najlepiej rozpocząć w internecie korzystając z wyszukiwarki. Po szybkiej analizie wyniki wyszukiwania będziemy mogli podzielić na 2 grupy:

  • oferty indywidualnych osób i firm ogłaszających się w popularnych serwisach sprzedażowych typu Allegro, OLX, czy sprzedajemy.pl
  • strony profesjonalnych firm zajmujących się sprzedażą kontenerów morskich.

Kupując od indywidualnych dostawców możemy spotkać się z bardzo atrakcyjną ceną, jednak zazwyczaj oferowane kontenery są w słabym stanie technicznym. Ponadto na naszej głowie pozostaje konieczność zorganizowania transportu. Wybierając profesjonalną firmę kontenerową możemy liczyć na większy wybór (warto odwiedzić sprzedawcę i wybrać najlepszy kontener na miejscu) oraz kompleksową obsługę obejmującą transport.

transport konteneraPierwszą rzecz na którą powinniśmy zwrócić uwagę oprócz ceny kontenera to miejscowość, z której pochodzi dana oferta. Trzeba bowiem sobie uzmysłowić, że transport kontenerów jest dość drogi. Dla przykładu dostawa kontenera 20’ z rozładunkiem samochodem wyposażonym w dźwig typu HDS w obrębie lub pobliżu dużej aglomeracji miejskiej może kosztować od 400 do nawet 1000 zł natomiast dla transportu kontenera do znacznie oddalonej miejscowości przewoźnicy najczęściej stosują stawkę za kilometr liczoną w obie strony. Stawki te będą się oczywiście różnić w zależności od danych ofert, jednak przy dużych odległościach rzędu kilkaset kilometrów koszt transportu może wynieść nawet połowę wartości używanego kontenera.

Załóżmy, że znaleźliśmy już dostawcę i chcemy wybrać najlepszy możliwy kontener spośród dostępnych. Pomocna w tym będzie poniższa lista według, której możemy sprawdzić kontener.

 

sprawdź
  1. Datę produkcji kontenera (znajdziesz ją na tabliczce CSC)

tabliczka CSC

2. Ogólny stan poszycia zewnętrznego – ogniska rdzy, wgniecenia

ściana kontenera morskiego

3. Szczelność kontenera

4. Sprawność drzwi

5. Obecność obcego zapachu wewnątrz

6. Stan podłogi

7. Sprawność otworów wentylacyjnych

 

1. Datę produkcji kontenera znajdziesz na tabliczce CSC.

Każdy kontener morski powinien mieć umieszczoną na drzwiach tabliczkę CSC (więcej o niej możesz przeczytać tutaj) Oprócz informacji dotyczących producenta, czy numeru seryjnego znajduje się na niej data produkcji.

tabliczka CSC

2. Ogólny stan poszycia zewnętrznego – ogniska rdzy, wgniecenia

Dzięki dacie produkcji poznamy wiek kontenera, okazuje się jednak, że czasami młodsze kontenery, ale intensywnie eksploatowane mogą być w gorszym stanie od starszych. Kontenery morskie jak sama nazwa wskazuje użytkowane są przez armatorów głównie do transportu statkiem, a następnie samochodami lub koleją różnych towarów. Dla kondycji kontenera znaczenie ma ilość odbytych podróży, ale także panujące podczas niej warunki oraz towar jaki był w nim przewożony. Sam wiek kontenera da nam więc tylko częściową wiedzę, a dopiera osobista inspekcja odpowiedź, czy warto kupić dany egzemplarz.

Zaczynamy od obejrzenia ścian i ramy kontenera. Drobne wgniecenia w ścianach (do 5 cm głębokości) są dość powszechne i nie powinny budzić naszego niepokoju. Co innego jeśli chodzi o ramę kontenera. Tutaj jakiekolwiek wgniecenia lub tym bardziej pęknięcia mogą świadczyć o poważnym uszkodzeniu kontenera.

korozja belki kontenera
Zaawansowana korozja ramy kontenera i dziury powinny nas skłonić do wyboru innego kontenera

Przy kontenerach starszych niż 10 lat możemy spodziewać się również wielu miejsc z uszkodzoną powłoką farby, które szybko pokrywają się rdzą. Warto dokładnie im się przyjrzeć. Jeżeli stal w danym miejscu jest mocno uszkodzona i rozwarstwia się, korozja jest już mocno zaawansowana. W takim przypadku można delikatnie uderzyć młotkiem w podejrzane miejsce (oczywiście za zgodą sprzedającego) żeby ocenić, czy wystarczy oczyszczenie z rdzy i wykonanie poprawki malarskiej. Jeżeli po delikatnym uderzeniu będą odpadać kawałki rdzy lub jeśli powstają otwory potrzebna będzie profesjonalna naprawa. Polega ona na oczyszczeniu rdzy i wspawaniu w uszkodzone miejsce nakładki z blachy.

 

ściana kontenera morskiego
Umiarkowana korozja ściany

Ponieważ kontenery morskie w trakcie swojej eksploatacji są bardzo często przeładowywane w porcie, podczas tych operacji dochodzi do ubytków farby i w konsekwencji pojawia się rdza na elementach zaczepowych – narożach kontenerowych oraz pionowych słupkach. Stal, z których wykonane są te elementy jest bardzo gruba więc nie powinno to przysparzać potencjalnych problemów. Z rdzą na narożach można się spotkać nawet w nowych kontenerach po jednej podróży morskiej.

3. Szczelność kontenera

Najłatwiej sprawdzić szczelność kontenera wchodząc za dnia do środka i prosząc drugą osobę o przymknięcie drzwi, tak żeby w środku zrobiło się ciemno. Otwory w ścianach, czy dachu zaczną wtedy „świecić” i staną się doskonale widoczne. Warto też sprawdzić stan uszczelek drzwiowych. Powinny one być pozbawione uszkodzeń, a po zamknięciu drzwi dobrze przylegać do ramy kontenera.

 

korozja - otwór w dachu kontenera
Niełatwo jest przegapić tak duże otwory w dachu kontenera

4. Sprawność drzwi

korozja zawiasów konteneraDrzwi kontenerowe to element, na który trzeba zwrócić uwagę szczególnie w starszych kontenerach. Bardzo często zdarza się, że do otworzenia drzwi trzeba użyć bardzo dużej siły. Powodem może być korozja zawiasów lub uszkodzenia mechaniczne.

Żeby prawidłowo zamknąć wrota kontenera wszystkie drążki, obejmy oraz rączki powinny być proste, bez mechanicznych uszkodzeń. Zwróćmy także uwagę na prawidłowe działanie zamknięcie celnego, które umożliwia założenie kłódki, na rączkę i zabezpieczenie w ten sposób kontenera przed otwarciem.

Pożądanym elementem występującym jednak tylko w nowszych kontenerach jest tzw LockBox – specjalna puszka przyspawana na skraju drzwi umożliwiająca założenie dodatkowej kłódki i chroniąca ją przed przecięciem lub fizycznym zniszczeniem.

lock-box
Dodatkowa osłona na kłódkę – lockbox

5. Obecność obcego zapachu wewnątrz

W kontenerach mogą być przewożone bardzo różne produkty, w tym materiały niebezpieczne dla zdrowia, chemikalia lub substancje wydzielające silny zapach. Zdarzają się kontenery, w których nawet pomimo długotrwałego wietrzenia i czyszczenia utrzymuje się silny i nieprzyjemny zapach. Lepiej mieć tego świadomość jeżeli planujemy trzymać w kontenerach rzeczy wrażliwe na zapach lub jeśli planujemy przerobić kontener morski na pomieszczenie przeznaczone do przebywania ludzi.

6. Stan podłogi

Podłoga w kontenerach morskich wykonana jest ze grubej sklejki kontenerowej. W kontenerach używanych dość powszechne są zabrudzenia podłogi. Powstają one podczas załadunku kontenera (ślady kół sztaplarek) oraz w wyniku przewożenia różnego rodzaju towarów, które w skutek uszkodzenia opakowania mogły zabrudzić podłogę. Zdarzają się również poważniejsze uszkodzenia mechaniczne, które są bardzo kłopotliwe do naprawy.

7. Sprawność otworów wentylacyjnych

Na koniec warto sprawdzić, czy wszystkie plastikowe osłony otworów wentylacyjnych, które zazwyczaj znajdują się w górnych narożnikach ścian są całe i szczelne. Prawidłowa i sprawna wentylacja kontenera pozwoli na zminimalizowanie zjawiska kondensacji pary wodnej i uniknięcie zawilgocenia wnętrza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

W górę