kontenery na statku

Wszystko co musisz wiedzieć o transporcie kontenerów

Za kontener uznajemy konstrukcję, która wyposażona jest w ramę samonośną umożliwiającą załadunek oraz transport różnymi środkami transportu. Najpopularniejszą grupę kontenerów stanowią kontenery morskie, jednak definicja ta odnosi się również do innych rodzajów kontenerów, na przykład biurowych, mieszkalnych, czy specjalistycznych. Mobilność kontenerów jest ich unikalną cechą odróżniającą od innych obiektów, które budowane są w miejscu użytkowania i tam pozostają.

Transport drogowy kontenerów

ciągnik z kontenerem 40

W transporcie lądowym kontenery najczęściej wożone są przez samochód ciężarowy. Wykorzystuje się zarówno ciągniki siodłowe z naczepą jak i przyczepy. Dla kontenerów morskich opracowany został specjalny rodzaj naczepy kontenerowej posiadającej specjalne gniazda (na przykład zamki typu lift lock) w rozstawie kontenera 20 i 40’ pozwalające w szybki sposób zaryglować kontener do jego dolnych naroży.

zamek typu lift lock
File source: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Container_Verriegelung_2.jpg

Drugim elementem wyróżniającym naczepę podkontenerową jest inna budowa jej przedniej części, która jest specjalnie zaprojektowana i przystosowana do występującego w kontenerze tunelu „gęsia szyja”. Pozwala to na obniżenie całkowitej wysokości zestawu naczepy z kontenerem (więcej o gęsiej szyi można przeczytać tutaj). Istnieją także rozsuwane naczepy podkontenerowe, które umożliwiają przewóz kontenerów 45 stopowych. Oczywiście po odpowiednim zabezpieczeniu pasami kontenery mogą być także przewożone na innego rodzaju naczepach i przyczepach na przykład typu platforma, czy niskopodwoziowych, tak jak zwykły ładunek.

Zaletą transportu samochodowego jest możliwość dojazdu z kontenerem niemal w każde miejsce. Z reguły właśnie tym środkiem transportu kontener trafia do finalnego odbiorcy. Załadunek i rozładunek kontenerów z samochodu odbywa się metodą pionową lo-lo (lift-on / lift-off) i jest realizowany min. za pomocą:

  • sztaplarki kontenerowej
  • wózka widłowego (z rozstawem i długością wideł przystosowanymi do kontenerów)
  • suwnic kontenerowych (gantry crane)
  • wozów bramowych (straddle carrier)
  • klasycznych dźwigów z użyciem zawiesi i haków

załadunek kontenera na samochód

Nie wszystkie metody załadunku nadają się do kontenerów obciążonych ładunkiem. W tym przypadku siły podnoszenia powinny być skierowane pionowo w górę z każdego z 4 górnych naroży. Nie można zatem podnosić obciążonych kontenerów klasycznym dźwigiem z zawiesiami lub wózkiem widłowym.

podnoszenie pełnego kontenera
Podnoszenie pełnego kontenera

Jeżeli w miejscu dostawy kontenera nie ma sprzętu, który mógłby go rozładować można wykorzystać samochody samowyładowycze typu HDS. Jest to konwencjonalny samochód ciężarowy wyposażony dodatkowo w umieszczony z tyłu lub zaraz za kabiną składany dźwig.

 

rozładunek kontenera HDS

 

Takie rozwiązanie oprócz oczywistej zalety jaką jest brak konieczności posiadania przez odbiorcę jakiejkolwiek infrastruktury logistycznej ma jednak kilka ograniczeń:

  • zasięg dźwigu HDS jest ograniczony. W zależności od modelu dźwigu kontenery można rozładować na maksymalnie kilka metrów od samochodu ciężarowego. Odległość na jaką można podać kontener zależy również w dużym stopniu od tego jaki jest dojazd do miejsca docelowego i w jaki sposób samochód może ustawić się w stosunku do kierunku rozładunku. Z reguły samochody z dźwigiem HDS umieszczonym z tyłu mają większy zasięg
  • dźwig HDS montuje się w samochodach ciężarowych, a nie ciągnikach siodłowych. Z tego powodu możliwe jest przewożenie tylko kontenerów 20’ lub nieznacznie większych. Można przewieźć w ten sposób maksymalnie 2 kontenery (jeden na głównej pace samochodu i drugi na przyczepie). Kontenery 40 stopowe mogą być wożone jedynie na przyczepach ciągników siodłowych.
  • samochód typu HDS można użyć do rozładunku jedynie pustych kontenerów.

Istnieją także specjalne przyczepy lub samochody wyposażone w system samodzielnego załadunku/rozładunku kontenerów tzw. side loader. Jak sama nazwa wskazuje załadunek następuje z jednej strony naczepy, która musi być ustawiona równolegle do kontenera. Najlepiej pokazuje to poniższy film.

Transport kolejowy kontenerów

transport kontenerów koleją

 

Przewóz kolejowy kontenerów morskich odgrywa ważną rolę jako jeden z elementów transportu multimodalnego.

 

Transport multimodalny według rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)– oznacza przewóz osób lub towarów, przy użyciu dwóch lub więcej rodzajów transportu.

Źródło

 

Ważnym z punktu widzenia ochrony środowiska aspektem jest odciążenie dróg kołowych i skierowanie jak największej ilości ładunków kontenerowych na linie kolejowe. Jeżeli odbiorca dysponuje odpowiednią infrastrukturą logistyczną możliwe jest całkowite zrezygnowanie z przewozu drogowego. W innych przypadkach dąży się do tego żeby dowóz samochodem ciężarowym był końcowym najkrótszym elementem połączenia.

Istnieje wiele rodzajów wagonów przystosowanych do przewozu samych kontenerów, naczep z kontenerem, a także całych zestawów ciężarówka + naczepa z kontenerem. Kontenery oraz naczepy ładowane są metodą ro-ro za pomocą suwnic, specjalnych sztaplarek lub wozów podnośnikowych, natomiast całe zestawy samochód + naczepa mogą samodzielnie wjeżdżać na wagon (załadunek poziomy).

załadunek naczepy na wagon
Źródło: Kombiverkehr

Wśród wagonów przeznaczonych do przewozu kontenerów dominują dwuosiowe zabierające dwa kontenery 20’ lub jeden 40’ oraz wagony 4 osiowe, które pomieszczą trzy kontenery 20’ lub jeden 40’ i jeden 20’.

rodzaje wagonów pod kontenery
Źródło: http://www.intermodal-cosmos.eu/content/e4/e251/e259/e270/COSMOS_WP1_Good-Practice-Manual_12_Efficient-Intermodal-Wagons_KC-HC_20130430_eng.pdf

Obecność na wagonie zaczepów dla naroża kontenerowego można poznać po literze g w symbolu wagonu. Na przykład poniżej rysunek wagonu 60’ typu sgns.

Wagon kontenerowy 60'

Źródło

Transport kontenerów koleją z Chin do Europy szybszy niż transport morski

Okazuje się, że transport koleją może stanowić ciekawą alternatywę dla transportu morskiego. Już kilka lat temu uruchomiono pierwsze połączenia kolejowe dla transportu kontenerów z Chin do Polski. Przewóz kontenerów tą drogą trwa zaledwie 10 do 14 dni, jednak jest on znacznie droższy.

Transport morski kontenerów

kontenerowiec

W dzisiejszych czasach przyzwyczajeni jesteśmy do widoku ogromnych statków wiozących na swoim pokładzie tysiące kontenerów. Terminale kontenerowe są jednymi z najbardziej dynamicznie rozwijających się pod względem ilości przeładunków rodzajów portów.

Na samym początku kariery kontenera morskiego wykorzystywano istniejące już rodzaje statków nieznacznie je dostosowując do przewozu kontenerów. Wraz z zyskiwaniem popularności i znaczenia przez transport kontenerowy zaczęto projektować i produkować statki przystosowane tylko i wyłącznie do przewozu kontenerów zwanych kontenerowcami. Pojemność każdego takiego statku liczona jest w jednostce TEU (Twenty-foot Equivalent), która jest odpowiednikiem kontenera 20’.

Wkrótce kontenerowce stały się tak duże, że ograniczeniem dla ich dalszego rozwoju stały się niektóre drogi morskie (jak na przykład kanał Panamski) lub głębokość i możliwości portów do których zawijały. Stąd wzięły się też nazwy różnych typów wielkości kontenerowców:

  • Panamax – około 3000-5000 TEU. Ich wielkość pozwalała na przepłynięcie kanałem Panamskim
  • Post- Panamax – około 5000 – 10000 TEU. Osiągnięcie takiego rozmiaru stało się możliwe dzięki wprowadzeniu nowej siatki połączeń omijającej Kanał Panamski oraz ulepszeniom w samej konstrukcji statków.
  • Suezmax – około 12000 TEU. Kontenerowce tej wielkości mają szerokość i zanurzenie tylko niewiele mniejsze od dopuszczalnej na Kanale Sueskim.
  • Post-Suezmax – około 18000 TEU. Są zbyt duże żeby przepłynąć przez Kanał Sueski.
  • Ultra Large Container Vessel (ULCV) to największe na świecie kontenerowce. W 2019 roku zwodowano w Południowej Korei MSC Gülsün, który z pojemnością 23756 TEU, długością 400 m i szerokością 62 m jest największym statkiem kontenerowym na świecie.

Jeśli marzy się Wam stanąć za sterami statku pokonującego Kanał Panamski zapraszamy do wirtualnej wycieczki:

Hapag-Lloyd Panama Canal Timelapse from Hapag-Lloyd AG on Vimeo.

 

Oprócz olbrzymich kontenerowców pokonujących długie trasy do najważniejszych i największych portów świata istnieją także małe jednostki tzw feedery rozwożące kontenery z dużych do mniejszych portów. Ich pojemność z reguły wynosi około 1000-2000 TEU.

Czy wiesz ile trwa średnio podróż kontenera statkiem z Chin do Polski?

Kontenerowce płyną z Chin do Europy około 4-6 tygodni. Dla przykładu kontener od załadunku w porcie w Szanghaju przypłynie do Gdańska w ciągu 30-33 dni. Oczywiście czas ten zależy od wielu czynników i należy go traktować orientacyjnie. Podróż może się wydłużyć ze względu na niekorzystne warunki pogodowe, długotrwałe są również procedury celne w portach. Pomimo ciągłego unowocześniania terminali kontenerowych potrzeba również czasu na załadunek i rozładunek tak dużych statków.

Największy armatorzy na rynku kontenerów

Oto lista największych armatorów na rynku przewozów kontenerów drogą morską. Zazwyczaj armatorzy są także właścicielami kontenerów.

najwięksi armatorzy kontenerów

Źródło

Armator Siedziba Ilość statków Całkowite TEU Udział w rynku
Maersk Line

Maersk

Dania 700 3 879 439 15,3%
Mediterranean Shipping Company

msc

Szwajcaria

/ Włochy

473 3 118 108 12,3%
CMA-CGM

cma

Francja 476 2 554 264 10,1%
China Ocean Shipping

cosco

Chiny 330 1 972 491 7,8%
Hapag-Lloyd

hapag

Niemcy 217 1 550 874 6,1%
Ocean Network Express

one

Japonia 228 1 536 312 6,1%
Evergreen

evergreen

Tajwan 200 1 110 708 4,4%
Orient Overseas Container Line

oocl

Hong Kong 99 689 986 2,7%
Yang Ming

yang

Tajwan 100 609 749 2,4%

 

Elementy kontenera ułatwiające transport i załadunek

Tak jak wspomnieliśmy na wstępie unikalną cechą kontenerów jest ich mobilność. Aby kontener morski był w stanie wytrzymać wielokrotne załadunki i rozładunki, a także piętrzenie w kilkupiętrowych sztaplach musi być zbudowany w odpowiedni sposób. Więcej na temat budowy kontenerów można przeczytać w naszym 4 częściowym cyklu – budowa kontenerów.

Na pewno wyróżniającym się elementem konstrukcyjnym jest solidna, stalowa rama, która przenosi większość obciążeń. Dotyczy to nie tylko kontenerów morskich, ale również biurowych i specjalistycznych. W kontenerach biurowych grubość ramy wynosi około 4 mm, a w kontenerach morskich poszczególne elementy mają grubość od 3-6 mm.

Kolejnym elementem ważnym z punktu widzenia transportu są naroża kontenerowe. Dolne umożliwiają przytwierdzenie kontenera do naczepy podkontenerowej, wagonu lub zaczepów na statku. Przy piętrzeniu kontenerów dzięki wykorzystanie osprzętu kontenerowego (na przykład twistlocki) dolne naroże zostaje połączone z górnym narożem kontenera stojącego na dole. Zapewnia to stabilność sztapla, który narażony jest przecież podczas podróży morskiej na działanie różnych sił.

górne naroże kontenerowe

Górne naroża służą przede wszystkim do podnoszenia kontenerów. Dla pustych kontenerów możliwe jest wykorzystanie jednej pary naroży, przy pełnych kontener musi być podnoszony za 4 naroża, a siły muszą działać pionowo.

Naroża kontenerowe wykorzystywane w kontenerach morskich to stalowe odlewy posiadające certyfikaty towarzystw klasyfikacyjnych. Możliwe jest zastosowanie naroży morskich w kontenerach różnego typu, a także innych konstrukcjach stalowych. W kontenerach biurowych stosuje się zazwyczaj zbliżone wyglądem do naroży morskich otwory w górnej i dolnej części ramy. Mogą one pasować rozstawem do normy ISO co umożliwia transport kontenerów biurowych na przyczepach podkontenerowych.

Ostatnim elementem na który warto zwrócić uwagę to kieszenie na widły. Dają one możliwość szybkiego rozładunku / załadunku pustych kontenerów. Również niektóre kontenery biurowe mogą być wyposażone w takie kieszenie. Należy jedynie pamiętać, że wózek widłowy przystosowany do kontenerów musi mieć widły o długości co najmniej szerokości kontenera, a także odpowiednio szeroki rozstaw wideł.

załadunek kontenera z użyciem wideł

8 komentarze na temat “Wszystko co musisz wiedzieć o transporcie kontenerów

    1. Rozładunek i załadunek statku z reguły trwa 1-4 dni, ale oczywiście wszystko zależy od ilości kontenerów i możliwości terminalu. Z reguły statki zawijają w czasie swojej podróży do kilku portów więc operacje dokonywane są tylko na części ładunku.

    1. Zgodnie z normami ISO, w pełni załadowane kontenery muszą mieć możliwość sztaplowania na wysokość sześciu kontenerów, ale nowoczesne kontenery pozwalają na nawet 8 pięter. Dokładną informację można znaleźć na tabliczce CSC kontenera pod hasłem „Allowable stacking weight 1.8 g„. Wartość ta (w tłumaczeniu „maksymalna masa w stosie przy oddziaływaniu przyśpieszenia 1,8 G”) oznacza maksymalną masę w kg jaką może zostać obciążony kontener stojący w sztaplu na statku. 1,8 G to wartość grawitacji pomnożona przez 1,8 ponieważ na statku ze względu na falowanie mogą oddziaływać wyższe siły niż na lądzie. Typowy kontener 20′ może mieć np tę wartość na poziomie 192 000 kg. 192 000 kg ÷ 30 500 kg (maksymalna masa jednego kontenera) = 6 pięter.

  1. Chciałbym zamówić kontener z maszynami rolniczymi waga ok 20 ton + kontener 40ft. Nie mam możliwości szybkiego rozładunku(wszystko jest zabezpieczone i w częściach więc kilka dni będę to wyciągał). Nie mam rampy rozładunkowej tylko utwardzony plac. Co będzie potrzebne żeby zdjąć kontener z naczepy i postawić na placu na tydzien? Czy naczepa z bocznym rozładunkiem będzie ok do takiej wagi? Czy są jakieś inne opcje?

  2. Liną stalową o jakiej średnicy możemy przenieść kontener o wymiarach 6,058×2,438×2,591 wraz z załadunkiem wewnątrz?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top