Według Światowej Rady Żeglugi (World Shipping Council) rośnie liczba kontenerów utraconych w trakcie transportu morskiego. Od początku prowadzenia statystyk średnio ponad 1600 kontenerów co roku wypadało poza burtę statku lub zaginęło wskutek katastrof.

Źródło: https://www.worldshipping.org/containers-lost-at-sea
Najczęstszym powodem utraty kontenerów są złe warunki pogodowe. Podczas sztormów kontenerowce muszą mierzyć się z osiągającymi nawet 10 metrów wysokości falami. Przy tak trudnych warunkach czasami zdarza się, że na skutek olbrzymich sił działających na statek część kontenerów może spać do morza.
Kontener, który wpadnie do morza może zachowywać się w różny sposób. Jak wiemy kontener morski zbudowany jest w taki sposób żeby zapewnić ochronę przewożonemu towarowi, ale nie jest całkowicie wodoszczelny. Co prawda drzwi posiadają uszczelki, ale w bocznych ścianach w większości kontenerów znajdują się otwory wentylacyjne przez które może dostać się woda. Nawet jeżeli pominiemy ten fakt, to nieustanne falowanie morza i siły działające na znajdujący się w nim kontener doprowadzą zapewne z czasem do rozszczelnienia i w konsekwencji uszkodzenia drzwi.

Niemniej wielokrotnie zdarza się, że wyrzucone do morza kontenery dość długo utrzymują się na jej powierzchni. To, czy kontener zatonie, czy będzie unosił się na powierzchni zależy również od rodzaju oraz sposobu zapakowania przewożonego w nim ładunku. Dopóki ukryte w ładunku powietrze nie wydostanie się z kontenera może on dość długo utrzymywać się na wodzie stanowiąc zagrożenie dla żeglugi. Zderzenie z takim obiektem może mieć katastrofalne skutki nawet dla dużej jednostki.
Obok bezpieczeństwa żeglugi warto również podkreślić zagrożenie jakie dla środowiska mogą powodować towary i substancje znajdujące się w zatopionych kontenerach. Oprócz stosunkowo niegroźnych dla natury towarów w kontenerach przewozi się cały szereg bardzo niebezpiecznych ładunków począwszy od chemikaliów a skończywszy na materiałach wybuchowych.
Utrata pojedynczych kontenerów podczas niekorzystnych warunków pogodowych jest zauważalnym problemem. Niestety przy ogromnej skali transportu kontenerowego dochodzi także do tragicznych katastrof skutkujących w ofiarach ludzkich, zanieczyszczeniu środowiska i olbrzymich stratach finansowych. Poniżej przypominamy 10 największych takich zdarzeń minionych lat
2024-03 – MV Dali

| Podstawowe informacje | |
| Miejsce katastrofy: | Stany Zjednoczone, Francis Scott Key Bridge obok Baltimore |
| Data katastrofy: | 26-03-2024 |
| Statek: | MV Dali (9 962 TEU) |
| Przyczyny katastrofy: | awaria zasilania |
26 marca 2024 kontenerowiec „Dali” o wielkości 10 tysięcy TEU podczas zbliżania się do mostu Francisa Scotta Key w pobliżu Baltimore stracił sterowność i uderzył w przęsło mostu powodując jego zawalenie.

Krótko przed katastrofą doszło do całkowitego wyłączenia prądu na jednostce. Pomimo wysiłków załogi nie udało się uruchomić głównych generatorów prądu i na czas przywrócić napędu statku.
W wyniku katastrofy doszło do śmierci 6 osób – pracowników wykonujących w chwili tragedii prace naprawcze na moście. Dzięki ostrzeżeniu o utracie sterowności wysłanym przez załogę statku udało się uniknąć większej liczby ofiar.

Most Key Bridge był jednym z symboli miasta Baltimore i jednym z najważniejszych mostów w tej części Stanów Zjednoczonych. Z przeprawy nad rzeką Potapsco, korzystało około 12 milionów pojazdów rocznie. Zawalenie mostu spowodowało także zatrzymanie ruchu w ósmym co do wielkości porcie Stanów Zjednoczonych – Baltimore

Prawdopodobne przyczyny utraty zasilania statku to zanieczyszczone paliwo, awaria podzespołów elektrycznych lub błąd ludzki. Szacuje się, że starty związane z katastrofą w Baltimore mogą wynieść od 2 do 4 miliardów dolarów.
2021-03 – Ever Given
|
Podstawowe informacje |
|
| Miejsce katastrofy: | Kanał Sueski |
| Data katastrofy: | 23-03-2021 |
| Statek: | Ever Given (20 124 TEU) |
| Przyczyny katastrofy: | złe warunki pogodowe i błąd w manewrowaniu |

Wczesnym rankiem 23 marca 2021 w trakcie pokonywania trasy przez Kanał Sueski, 400 metrowy kontenerowiec „Ever Given” wskutek silnego wiatru, burzy piaskowej i błędnego manewru kapitana zboczył z kursu, wbił się w brzeg kanału i osiadł na mieliźnie kompletnie blokując drogę dla innych statków. „Ever Given” płynął jako piąta jednostka w konwoju statków zmierzających na północ. Za nim znajdowało się jeszcze kolejne piętnaście statków.
Ponieważ szerokość kanału w tym miejscu wynosi około 200 metrów obrócenie się statku spowodowało, że zarówno dziób jak i rufa ugrzęzły w piasku. W rezultacie nastąpiło wstrzymanie ruchu statków w obu kierunkach, a blokada Kanału Sueskiego potrwała niecały tydzień wywołując olbrzymie straty finansowe.
Więcej na temat tej katastrofy w naszym wpisie: https://swiat-kontenerow.pl/ciekawostki/kontenerowiec-ever-given-zablokowal-ruch-na-kanale-sueskim/
2020-11 – One APUS
| Podstawowe informacje | |
| Miejsce katastrofy: | Ocean Spokojny, 1600 mil morskich na północny zachód od Hawajów |
| Data katastrofy: | 30-11-2020 |
| Statek: | ONE APUS (14 000 TEU) |
| Przyczyny katastrofy: | Wpłynięcie w obszar wysokich fal |

30 listopada 2020 roku kontenerowiec ONE APUS podróżował z portu Shenzen w Chinach do Stanów Zjednoczonych. Podczas podróży statek natrafił na trudne warunki pogodowe. Załoga otrzymała ostrzeżenie o obszarze bardzo dużych fal i uzgodniła korektę trasy tak żeby je ominąć. Pomimo korekty statek napotkał 5-6 metrowe fale, które spowodowały bardzo mocne kołysanie się statku i w konsekwencji przewrócenie się przewożonych kontenerów i uszkodzenie statku.

W wyniku wypadku za burtę wypadło 1841 kontenerów, a statek zawrócił do portu w Japoni w celu dokonania napraw.




Źródła powyższych zdjęć: https://www.mlit.go.jp/jtsb/eng-mar_report/2024/2022tk0001e.pdf
2018-03 – Maersk Honam
|
Podstawowe informacje |
|
| Miejsce katastrofy: | Morze Arabskie |
| Data katastrofy: | 06-03-2018 |
| Statek: | Maersk Honam (15 226 TEU) |
| Przyczyny katastrofy: | pożar niewiadomego pochodzenia |

W dniu 6 marca 2018 r. podczas rejsu przez Morze Arabskie w przedniej ładowni statku Maersk Honam wybuchł poważny pożar, który szybko się rozprzestrzeniał. Załoga statku podjęła próbę ugaszenia pożaru, jednak ostatecznie była zmuszona ewakuować się z jednostki.

Pożar udało się ostatecznie ugasić po trzech dniach, a w jego wyniku śmierć poniosło 5 marynarzy. Przeprowadzone śledztwo nie wskazało jednoznacznej przyczyny wybuchu pożaru.
Wskazano natomiast jako potencjalne źródło przewożone w 54 kontenerach środki dezynfekujące SDIC.

2013-06 – MOL Comfort
|
Podstawowe informacje |
|
| Miejsce katastrofy: | Ocean Indyjski |
| Data katastrofy: | 17-06-2013 |
| Statek: | Maersk Honam (8 110 TEU) |
| Przyczyny katastrofy: | pęknięcie konstrukcji statku |

Kontenerowiec MOL Comfort podróżował w czerwcu 2013 roku z Singapuru do Arabii Saudyjskiej. W tym czasie na Oceanie Indyjskim panowały trudne warunki pogodowe z silnym wiatrem. 17 czerwca w statek uderzyły 2 większe fale, a załoga zauważyła uszkodzenie konstrukcji statku. Wkrótce po przedostaniu się wody do ładowni podjęto decyzję o ewakuacji.

Jeszcze tego samego dnia statek przełamał się na 2 części, które przez kilka dni dryfowały po oceanie. Tylna część statku z 1700 kontenerami zatonęła 27 czerwca. Podjęto próbę odholowania drugiej części statku, jednak w jej trakcie doszło do pożaru na wraku i 10 lipca również i ona poszła na dno razem z 2400 kontenerami oraz 1600 tonami paliwa.

Nie ustalono bezpośredniej przyczyny przełamania się kadłuba statku. Incydent doprowadził natomiast do przyjęcia nowych przepisów dotyczących wytrzymałości belek kadłuba dużych kontenerowców.

2012-07 – MSC Flaminia
|
Podstawowe informacje |
|
| Miejsce katastrofy: | Ocean Atlantycki |
| Data katastrofy: | 14-07-2012 |
| Statek: | S.C. Flaminia (6 750 TEU) |
| Przyczyny katastrofy: | pożar w wyniku nieprawidłowego składowania i załadunku niebezpiecznych substancji chemicznych |

14 lipca 2012 na niemieckim kontenerowcu MSC Flaminia płynącym po północnym Atlantyku wybuchł pożar. W wyniku wybuchu i pożaru zginęły cztery osoby, pozostałych członków załogi udało się uratować. Pożar trwał kilka tygodni i był trudny do opanowania ze względu na eksplozje i niebezpieczne substancje przewożone przez statek. Z powodu zagrożenia dla środowiska odmawiano przyjęcia go do jakiegokolwiek portu i dopiero po 5 tygodniowej walce z pożarem odholowano go do portu w Niemczech.

Przyczyną katastrofy był zapłon substancji chemicznej DVB80, która jest używana do produkcji żywic plastikowych. Substancja chemiczna była nieprawidłowo przechowywana w porcie, a także nieprawidłowo załadowana na statek. Ładunek został oznaczony jako trujący dla środowiska morskiego, a nie stwarzający zagrożenie wybuchem i powinien zostać załadowany na górnym pokładzie, a nie w ładowni. Po trwających 2 lata naprawach statek wrócił do służby pod nazwą CMA CGM San Francisco.
2011-10 Rena
|
Podstawowe informacje |
|
| Miejsce katastrofy: | Wybrzeże Nowej Zelandii |
| Data katastrofy: | 05-10-2011 |
| Statek: | MV Rena (3 351 TEU) |
| Przyczyny katastrofy: | wpłynięcie na rafę w wyniku błędu w nawigacji |

Wczesnym rankiem 5 października 2011 roku, kontenerowiec Rena wpłynął na Rafę Astrolabe w Zatoce Bay of Plenty w Nowej Zelandii. Uwięziony statek był narażony na działanie silnych fal i sztormową pogodę co w końcu doprowadziło do przełamania się kadłuba na 2 części. W wyniku dochodzenia ustalono, że powodem katastrofy był błędna decyzja o zmianie kursu, a kapitan i drugi oficer zostali skazani na siedem miesięcy więzienia.


W wyniku katastrofy na dno poszło kilkadziesiąt kontenerów z niebezpiecznymi dla środowiska chemikaliami a zatoka została skażona 200 tonami oleju. Była to największa katastrofa ekologiczna w historii Nowej Zelandii, a operacja rozebrania wraku statku, usunięcia kontenerów i oczyszczenia zatoki trwała kilka lat.

Źródło zdjęć: https://www.maritimenz.govt.nz/public/environmental-protection/responding-to-spills/spill-response-gallery/
2007-01 MS Napoli
|
Podstawowe informacje |
|
| Miejsce katastrofy: | Kanał La Manche |
| Data katastrofy: | 18-01-2007 |
| Statek: | MSC Napoli (4 419 TEU) |
| Przyczyny katastrofy: | uszkodzenie konstrukcji statku przy złej pogodzie |

W styczniu 2007 roku Kontenerowiec MS Napoli przewoził 2300 kontenerów oraz 3800 ton paliwa z Antwerpii do Durban w Południowej Afryce. 18 stycznia 2007 statek płynął kanałem La Manche zmagając się z silnym sztormem i wiatrem o prędkości 115 km/h. Podczas pokonywania wysokich na 9 metrów fal doszło do poważnego pęknięcia kadłuba grożącego zatonięciem jednostki. Wkrótce po zdarzeniu załoga musiała opuścić statek.

Ze względu na bardzo złe warunki pogodowe rozważano różne lokalizacje, do których planowano odholować wrak statku ostatecznie decydując się na zatokę Lyme Bay u południowych wybrzeży Anglii. Dodatkowym czynnikiem ryzyka była możliwość skażenia środowiska ze względu na przewożone ładunki, w tym materiały wybuchowe, nawozy i silniki samochodowe.
Ze względu na szybko pogarszający się stan wraku został on celowo wyrzucony blisko plaży w Branscombe. Wiele kontenerów wypadło poza burtę i zostało wyrzuconych na brzeg. W kolejnych miesiącach usunięto kontenery oraz paliwo, a wrak za pomocą ładunków wybuchowych podzielono na 2 części, które zostały następnie odholowane do stoczni i poddane recyklingowi.
W wyniku katastrofy 114 kontenerów wypadło poza burtę, 80 zostało wyrzuconych na brzeg. Usuwanie skutków zdarzenia zajęło około 2,5 roku.



Źródło zdjęć: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/547c703ced915d4c0d000087/NapoliReport.pdf
2006-03 – MV Hyundai Fortune
|
Podstawowe informacje |
|
| Miejsce katastrofy: | Zatoka Adeńska |
| Data katastrofy: | 21-03-2006 |
| Statek: | MV Hyundai Fortune (5 551 TEU) |
| Przyczyny katastrofy: | pożar prawdopodobnie w wyniku nieprawidłowo umieszczonego kontenera z łatwopalnymi substancjami |

21 marca 2006 roku podczas podróży kontenerowca Hyundai Fortune z Azji do Europy na wysokości Zatoki Adeńskiej i około 100 km od wybrzeży Jemenu, doszło do ogromnej eksplozji przewożonego w kontenerach ładunku i pożaru statku. W wyniku wybuchu 60 do 90 kontenerów zostało wyrzuconych poza burtę tworząc strefę zanieczyszczeń o średnicy kilku kilometrów wokół statku. Pożar rozprzestrzenił się na rufę statku powodując kolejne wybuchy między innymi kontenerów wypełnionych fajerwerkami.

Zdjęcia: https://cargolaw.com/2006nightmare_hyundai_for2.html
Nie ustalono bezpośredniej przyczyny wybuchu, wskazano jedynie, że najbardziej prawdopodobnym źródłem pożaru mógł być nieprawidłowo umieszczony (zbyt blisko maszynowni) kontener z niebezpiecznymi łatwopalnymi substancjami. Straty oszacowano na około 800 milionów dolarów.
2002-11 – Hanjin Pensilvania

Hanjin Pensilvania w listopadzie 2002 roku niespełna rok po oddaniu do służby przewoził ładunek z Singaburu do NIemiec. Około 150 km na południe do Sri Lanki doszło do pożaru w kontenerach umieszczonych poniżej pokładu a następnie do potężnej eksplozji. Kontenerowiec przewoził między innymi fajerwerki i inne materiały niebezpieczne. Co najmniej 6 rzędów kontenerów na pokładzie i pod pokładem zostało dotkniętych uszkodzeniami, Pożar trwał kilka dni i dochodziło do kolejnych eksplozji zanim udało się go opanować. W wyniku tragedii zginęło dwóch członków załogi.



Źródło zdjęć: https://www.marine-marchande.net/groupe%20mar-mar/Documents/Photos/Hanjin.pdf
