Katastrofa MV Dali

10 największych katastrof podczas transportu kontenerów

Według Światowej Rady Żeglugi (World Shipping Council) rośnie liczba kontenerów utraconych w trakcie transportu morskiego. Od początku prowadzenia statystyk średnio ponad 1600 kontenerów co roku wypadało poza burtę statku lub zaginęło wskutek katastrof.

 

liczba zagubionych kontenerów w ostatnich 10 latach

Źródło: https://www.worldshipping.org/containers-lost-at-sea

 

Najczęstszym powodem utraty kontenerów są złe warunki pogodowe. Podczas sztormów kontenerowce muszą mierzyć się z osiągającymi nawet 10 metrów wysokości falami. Przy tak trudnych warunkach czasami zdarza się, że na skutek olbrzymich sił działających na statek część kontenerów może spać do morza.

Kontener, który wpadnie do morza może zachowywać się w różny sposób. Jak wiemy kontener morski zbudowany jest w taki sposób żeby zapewnić ochronę przewożonemu towarowi, ale nie jest całkowicie wodoszczelny. Co prawda drzwi posiadają uszczelki, ale w bocznych ścianach w większości kontenerów znajdują się otwory wentylacyjne przez które może dostać się woda. Nawet jeżeli pominiemy ten fakt, to nieustanne falowanie morza i siły działające na znajdujący się w nim kontener doprowadzą zapewne z czasem do rozszczelnienia i w konsekwencji uszkodzenia drzwi.

 

kontener unoszący się na wodzie

Niemniej wielokrotnie zdarza się, że wyrzucone do morza kontenery dość długo utrzymują się na jej powierzchni. To, czy kontener zatonie, czy będzie unosił się na powierzchni zależy również od rodzaju oraz sposobu zapakowania przewożonego w nim ładunku. Dopóki ukryte w ładunku powietrze nie wydostanie się z kontenera może on dość długo utrzymywać się na wodzie stanowiąc zagrożenie dla żeglugi. Zderzenie z takim obiektem może mieć katastrofalne skutki nawet dla dużej jednostki.

Obok bezpieczeństwa żeglugi warto również podkreślić zagrożenie jakie dla środowiska mogą powodować towary i substancje znajdujące się w zatopionych kontenerach. Oprócz stosunkowo niegroźnych dla natury towarów w kontenerach przewozi się cały szereg bardzo niebezpiecznych ładunków począwszy od chemikaliów a skończywszy na materiałach wybuchowych.

Utrata pojedynczych kontenerów podczas niekorzystnych warunków pogodowych jest zauważalnym problemem. Niestety przy ogromnej skali transportu kontenerowego dochodzi także do tragicznych katastrof skutkujących w ofiarach ludzkich, zanieczyszczeniu środowiska i olbrzymich stratach finansowych. Poniżej przypominamy 10 największych takich zdarzeń minionych lat

 

2024-03 – MV Dali

 

katastrofa MV Dali

 

Podstawowe informacje
Miejsce katastrofy: Stany Zjednoczone, Francis Scott Key Bridge obok Baltimore
Data katastrofy: 26-03-2024
Statek: MV Dali (9 962 TEU)
Przyczyny katastrofy: awaria zasilania

 

 

26 marca 2024 kontenerowiec „Dali” o wielkości 10 tysięcy TEU podczas zbliżania się do mostu Francisa Scotta Key w pobliżu Baltimore stracił sterowność i uderzył w przęsło mostu powodując jego zawalenie.

 

Zawalony most Key Bridge

 

Krótko przed katastrofą doszło do całkowitego wyłączenia prądu na jednostce. Pomimo wysiłków załogi nie udało się uruchomić głównych generatorów prądu i na czas przywrócić napędu statku.

W wyniku katastrofy doszło do śmierci 6 osób – pracowników wykonujących w chwili tragedii prace naprawcze na moście. Dzięki ostrzeżeniu o utracie sterowności wysłanym przez załogę statku udało się uniknąć większej liczby ofiar.

 

Katastrofa MV Dali

 

Most Key Bridge był jednym z symboli miasta Baltimore i jednym z najważniejszych mostów w tej części Stanów Zjednoczonych. Z przeprawy nad rzeką Potapsco, korzystało około 12 milionów pojazdów rocznie. Zawalenie mostu spowodowało także zatrzymanie ruchu w ósmym co do wielkości porcie Stanów Zjednoczonych – Baltimore

 

zniszczony most

 

Prawdopodobne przyczyny utraty zasilania statku to zanieczyszczone paliwo, awaria podzespołów elektrycznych lub błąd ludzki. Szacuje się, że starty związane z katastrofą w Baltimore mogą wynieść od 2 do 4 miliardów dolarów.

 

2021-03 – Ever Given

Podstawowe informacje

Miejsce katastrofy: Kanał Sueski
Data katastrofy: 23-03-2021
Statek: Ever Given (20 124 TEU)
Przyczyny katastrofy: złe warunki pogodowe i błąd w manewrowaniu

 

Kontenerowiec blokuje kanał
Wczesnym rankiem 23 marca 2021 w trakcie pokonywania trasy przez Kanał Sueski, 400 metrowy kontenerowiec „Ever Given” wskutek silnego wiatru, burzy piaskowej i błędnego manewru kapitana zboczył z kursu, wbił się w brzeg kanału i osiadł na mieliźnie kompletnie blokując drogę dla innych statków. „Ever Given” płynął jako piąta jednostka w konwoju statków zmierzających na północ. Za nim znajdowało się jeszcze kolejne piętnaście statków.

Ponieważ szerokość kanału w tym miejscu wynosi około 200 metrów obrócenie się statku spowodowało, że zarówno dziób jak i rufa ugrzęzły w piasku. W rezultacie nastąpiło wstrzymanie ruchu statków w obu kierunkach, a blokada Kanału Sueskiego potrwała niecały tydzień wywołując olbrzymie straty finansowe.

Więcej na temat tej katastrofy w naszym wpisie: https://swiat-kontenerow.pl/ciekawostki/kontenerowiec-ever-given-zablokowal-ruch-na-kanale-sueskim/

 

2020-11 – One APUS

Podstawowe informacje
Miejsce katastrofy: Ocean Spokojny, 1600 mil morskich na północny zachód od Hawajów
Data katastrofy: 30-11-2020
Statek: ONE APUS (14 000 TEU)
Przyczyny katastrofy: Wpłynięcie w obszar wysokich fal

 

wywrócone kontenery

 

30 listopada 2020 roku kontenerowiec ONE APUS podróżował z portu Shenzen w Chinach do Stanów Zjednoczonych. Podczas podróży statek natrafił na trudne warunki pogodowe. Załoga otrzymała ostrzeżenie o obszarze bardzo dużych fal i uzgodniła korektę trasy tak żeby je ominąć. Pomimo korekty statek napotkał 5-6 metrowe fale, które spowodowały bardzo mocne kołysanie się statku i w konsekwencji przewrócenie się przewożonych kontenerów i uszkodzenie statku.

 

 

W wyniku wypadku za burtę wypadło 1841 kontenerów, a statek zawrócił do portu w Japoni w celu dokonania napraw.

 

rozładunek uszkodzonych kontenerów

 

 

Źródła powyższych zdjęć: https://www.mlit.go.jp/jtsb/eng-mar_report/2024/2022tk0001e.pdf

 

2018-03 – Maersk Honam

Podstawowe informacje

Miejsce katastrofy: Morze Arabskie
Data katastrofy: 06-03-2018
Statek: Maersk Honam (15 226 TEU)
Przyczyny katastrofy: pożar niewiadomego pochodzenia

 

Pożar na MS Hornam

 

W dniu 6 marca 2018 r. podczas rejsu przez Morze Arabskie w przedniej ładowni statku Maersk Honam wybuchł poważny pożar, który szybko się rozprzestrzeniał. Załoga statku podjęła próbę ugaszenia pożaru, jednak ostatecznie była zmuszona ewakuować się z jednostki.

 

 

Pożar udało się ostatecznie ugasić po trzech dniach, a w jego wyniku śmierć poniosło 5 marynarzy. Przeprowadzone śledztwo nie wskazało jednoznacznej przyczyny wybuchu pożaru.
Wskazano natomiast jako potencjalne źródło przewożone w 54 kontenerach środki dezynfekujące SDIC.

 

 

 

 

2013-06 – MOL Comfort

Podstawowe informacje

Miejsce katastrofy: Ocean Indyjski
Data katastrofy: 17-06-2013
Statek: Maersk Honam (8 110 TEU)
Przyczyny katastrofy: pęknięcie konstrukcji statku

 

katastrofa MS MOL

 

Kontenerowiec MOL Comfort podróżował w czerwcu 2013 roku z Singapuru do Arabii Saudyjskiej. W tym czasie na Oceanie Indyjskim panowały trudne warunki pogodowe z silnym wiatrem. 17 czerwca w statek uderzyły 2 większe fale, a załoga zauważyła uszkodzenie konstrukcji statku. Wkrótce po przedostaniu się wody do ładowni podjęto decyzję o ewakuacji.

 

próba odholowania wraku

 

Jeszcze tego samego dnia statek przełamał się na 2 części, które przez kilka dni dryfowały po oceanie. Tylna część statku z 1700 kontenerami zatonęła 27 czerwca. Podjęto próbę odholowania drugiej części statku, jednak w jej trakcie doszło do pożaru na wraku i 10 lipca również i ona poszła na dno razem z 2400 kontenerami oraz 1600 tonami paliwa.

 

pożar na wraku

 

Nie ustalono bezpośredniej przyczyny przełamania się kadłuba statku. Incydent doprowadził natomiast do przyjęcia nowych przepisów dotyczących wytrzymałości belek kadłuba dużych kontenerowców.

 

tonące kontenery

 

 

2012-07 – MSC Flaminia

Podstawowe informacje

Miejsce katastrofy: Ocean Atlantycki
Data katastrofy: 14-07-2012
Statek: S.C. Flaminia (6 750 TEU)
Przyczyny katastrofy: pożar w wyniku nieprawidłowego składowania i załadunku niebezpiecznych substancji chemicznych

 

Pożar MS Flamina

 

14 lipca 2012 na niemieckim kontenerowcu MSC Flaminia płynącym po północnym Atlantyku wybuchł pożar. W wyniku wybuchu i pożaru zginęły cztery osoby, pozostałych członków załogi udało się uratować. Pożar trwał kilka tygodni i był trudny do opanowania ze względu na eksplozje i niebezpieczne substancje przewożone przez statek. Z powodu zagrożenia dla środowiska odmawiano przyjęcia go do jakiegokolwiek portu i dopiero po 5 tygodniowej walce z pożarem odholowano go do portu w Niemczech.

 

uszkodzony statek i kontenery

 

Przyczyną katastrofy był zapłon substancji chemicznej DVB80, która jest używana do produkcji żywic plastikowych. Substancja chemiczna była nieprawidłowo przechowywana w porcie, a także nieprawidłowo załadowana na statek. Ładunek został oznaczony jako trujący dla środowiska morskiego, a nie stwarzający zagrożenie wybuchem i powinien zostać załadowany na górnym pokładzie, a nie w ładowni. Po trwających 2 lata naprawach statek wrócił do służby pod nazwą CMA CGM San Francisco.

 

2011-10 Rena

Podstawowe informacje

Miejsce katastrofy: Wybrzeże Nowej Zelandii
Data katastrofy: 05-10-2011
Statek: MV Rena (3 351 TEU)
Przyczyny katastrofy: wpłynięcie na rafę w wyniku błędu w nawigacji

 

Katastrof MS Rena

 

Wczesnym rankiem 5 października 2011 roku, kontenerowiec Rena wpłynął na Rafę Astrolabe w Zatoce Bay of Plenty w Nowej Zelandii. Uwięziony statek był narażony na działanie silnych fal i sztormową pogodę co w końcu doprowadziło do przełamania się kadłuba na 2 części. W wyniku dochodzenia ustalono, że powodem katastrofy był błędna decyzja o zmianie kursu, a kapitan i drugi oficer zostali skazani na siedem miesięcy więzienia.

 

wrak Rena

 

 

W wyniku katastrofy na dno poszło kilkadziesiąt kontenerów z niebezpiecznymi dla środowiska chemikaliami a zatoka została skażona 200 tonami oleju. Była to największa katastrofa ekologiczna w historii Nowej Zelandii, a operacja rozebrania wraku statku, usunięcia kontenerów i oczyszczenia zatoki trwała kilka lat.

 

 

Źródło zdjęć: https://www.maritimenz.govt.nz/public/environmental-protection/responding-to-spills/spill-response-gallery/

 

2007-01 MS Napoli

Podstawowe informacje

Miejsce katastrofy: Kanał La Manche
Data katastrofy: 18-01-2007
Statek: MSC Napoli (4 419 TEU)
Przyczyny katastrofy: uszkodzenie konstrukcji statku przy złej pogodzie

 

pęknięcie kadłuba Napoli

 

W styczniu 2007 roku Kontenerowiec MS Napoli przewoził 2300 kontenerów oraz 3800 ton paliwa z Antwerpii do Durban w Południowej Afryce. 18 stycznia 2007 statek płynął kanałem La Manche zmagając się z silnym sztormem i wiatrem o prędkości 115 km/h. Podczas pokonywania wysokich na 9 metrów fal doszło do poważnego pęknięcia kadłuba grożącego zatonięciem jednostki. Wkrótce po zdarzeniu załoga musiała opuścić statek.

zniszczone kontenery

 

Ze względu na bardzo złe warunki pogodowe rozważano różne lokalizacje, do których planowano odholować wrak statku ostatecznie decydując się na zatokę Lyme Bay u południowych wybrzeży Anglii. Dodatkowym czynnikiem ryzyka była możliwość skażenia środowiska ze względu na przewożone ładunki, w tym materiały wybuchowe, nawozy i silniki samochodowe.

Ze względu na szybko pogarszający się stan wraku został on celowo wyrzucony blisko plaży w Branscombe. Wiele kontenerów wypadło poza burtę i zostało wyrzuconych na brzeg. W kolejnych miesiącach usunięto kontenery oraz paliwo, a wrak za pomocą ładunków wybuchowych podzielono na 2 części, które zostały następnie odholowane do stoczni i poddane recyklingowi.
W wyniku katastrofy 114 kontenerów wypadło poza burtę, 80 zostało wyrzuconych na brzeg. Usuwanie skutków zdarzenia zajęło około 2,5 roku.

 

zatopiony statek

 

 

Źródło zdjęć: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/547c703ced915d4c0d000087/NapoliReport.pdf

 

2006-03 – MV Hyundai Fortune

Podstawowe informacje

Miejsce katastrofy: Zatoka Adeńska
Data katastrofy: 21-03-2006
Statek: MV Hyundai Fortune (5 551 TEU)
Przyczyny katastrofy: pożar  prawdopodobnie w wyniku nieprawidłowo umieszczonego kontenera z łatwopalnymi substancjami

 

Pożar na MV Hyundai

 

21 marca 2006 roku podczas podróży kontenerowca Hyundai Fortune z Azji do Europy na wysokości Zatoki Adeńskiej i około 100 km od wybrzeży Jemenu, doszło do ogromnej eksplozji przewożonego w kontenerach ładunku i pożaru statku. W wyniku wybuchu 60 do 90 kontenerów zostało wyrzuconych poza burtę tworząc strefę zanieczyszczeń o średnicy kilku kilometrów wokół statku. Pożar rozprzestrzenił się na rufę statku powodując kolejne wybuchy między innymi kontenerów wypełnionych fajerwerkami.

 

pożar kontenerów

Zdjęcia: https://cargolaw.com/2006nightmare_hyundai_for2.html

Nie ustalono bezpośredniej przyczyny wybuchu, wskazano jedynie, że najbardziej prawdopodobnym źródłem pożaru mógł być nieprawidłowo umieszczony (zbyt blisko maszynowni) kontener z niebezpiecznymi łatwopalnymi substancjami. Straty oszacowano na około 800 milionów dolarów.

 

2002-11 – Hanjin Pensilvania

 

skutki pożaru na kontenerowcu

 

Hanjin Pensilvania w listopadzie 2002 roku niespełna rok po oddaniu do służby przewoził ładunek z Singaburu do NIemiec. Około 150 km na południe do Sri Lanki doszło do pożaru w kontenerach umieszczonych poniżej pokładu a następnie do potężnej eksplozji. Kontenerowiec przewoził między innymi fajerwerki i inne materiały niebezpieczne. Co najmniej 6 rzędów kontenerów na pokładzie i pod pokładem zostało dotkniętych uszkodzeniami, Pożar trwał kilka dni i dochodziło do kolejnych eksplozji zanim udało się go opanować. W wyniku tragedii zginęło dwóch członków załogi.

 

skutki pożaru na kontenerowcu

 

 

 

Źródło zdjęć: https://www.marine-marchande.net/groupe%20mar-mar/Documents/Photos/Hanjin.pdf

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top