Spis treści:
1. Część 1 – Konstrukcja kontenera morskiego
2. Część 2 – Wymiary i masy kontenerów morskich
3. Część 3 – Oznakowanie kontenerów morskich
4. Część 4 – Rodzaje kontenerów morskich
Na kontenerach morskich umieszczane są różne numery i symbole pozwalające na zidentyfikowanie danej jednostki, a także mówiące o jej wymiarach, przeznaczeniu, a nawet towarze jaki został w nim umieszczony. Zasady według których tworzy się oznakowanie kontenera określone zostały w normie ISO EN 6346 z 1995 roku.
Oznaczenia na drzwiach kontenera
Najważniejsze informacje dotyczące danej jednostki można znaleźć na drzwiach kontenera. Są to przede wszystkim:
- numer identyfikacyjny kontenera
- kod rozmiaru i typu
- informacje o masie kontenera i jego ładowności
- tabliczka CSC

Numer identyfikacyjny kontenera
Numer identyfikacyjny kontenera składa się zawsze z 4 liter prefiksu, 6 cyfrowego numeru seryjnego oraz liczby kontrolnej.

Pierwsze 3 litery prefiksu to tzw. kod właściciela, który musi być unikalny dla danego podmiotu. Rejestruje się go w Międzynarodowym Biurze Kontenerowym (Bureau International des Containers – BIC). Czwarta litera prefiksu przyjmuje następujące wartości:
- U – dla kontenerów
- J – dla dodatkowego wyposażenia kontenerów
- Z – dla naczep i innych konstrukcji podporowych kontenera
Numer seryjny identyfikuje kontener wśród jednostek danego właściciela. Z kolei cyfra kontrolna wyliczana jest na podstawie prefiksu i numeru seryjnego wg specjalnej procedury. Cyfra kontrolna pomaga uniknąć błędu podczas wprowadzania numeru kontenera do systemów informatycznych w portach, czy terminalach przeładunkowych. Jeżeli chcecie samodzielnie policzyć cyfrę kontrolną zapraszamy do lektury naszego poradnika znajdującego się pod tym linkiem.
Kod rozmiaru oraz kod typu kontenera
Pod numerem kontenera znajdują się składające się z 2 par znaków kod rozmiaru oraz kod typu. W kodzie rozmiaru pierwszy znak informuje o długości kontenera, drugi o wysokości i szerokości. Kod typu mówi natomiast o rodzaju kontenera i jego wyposażeniu. Dla kontenera z powyższego przykładu mamy kod 45 G1. Posiłkując się poniższymi tabelami możemy odczytać go jako 40’ stopowy kontener ogólnego przeznaczenia o wysokości 2895 (High Cube) wyposażony w otwory wentylacyjne w górnej części.
Tabela 1. Znaczenie znaków kodu wielkości kontenera
| Pierwszy znak kodu wielkości | Drugi znak kodu wielkości | |||
|---|---|---|---|---|
| Znak długości | Długość [mm] | Znak szerokości i wysokości | Szerokość [mm] | Wysokość [mm] |
| 1 | 2991 (10’) | 0 | 2438 | 2438 |
| 2 | 6058 (20’) | 2 | 2438 | 2591 |
| 3 | 9125 (30’) | 4 | 2438 | 2743 |
| 4 | 12192 (40’) | 5 | 2438 | 2895 |
| 5-9 | rezerwa | 6 | 2438 | H>2895 |
| A | 7150 | 8 | 2438 | 1295 |
| B | 7315 (24’) | 9 | 2438 | H <= 1219 |
| C | 7430 | C | 2438 < X <2500 | 2591 |
| D | 7450 (24’6”) | D | 2438 < X <2500 | 2743 |
| E | 7820 | E | 2438 < X <2500 | 2895 |
| F | 8100 | F | 2438 < X <2500 | H>2895 |
| G | 12500 (41’) | L | X > 2500 | 2591 |
| H | 13106 (43’) | M | X > 2500 | 2743 |
| K | 13600 | N | X > 2500 | 2895 |
| L | 13716 (45’) | P | X > 2500 | H>2895 |
| M | 14630 (48’) | |||
| N | 14935 (49’) | |||
| P | 16154 | |||
Tabela 2. Znaczenie znaków kodu typu kontenera


Tabliczka CSC
Umieszczana na drzwiach kontenera informuje o tym, że kontener uznany jest za bezpieczny do transportu i posiada wymagane przeglądy. Szczegóły dotyczące tabliczki CSC precyzuje Międzynarodowa Konwencja o Bezpiecznych Kontenerach. Powinny się na niej znaleźć następujące informacje:
- data produkcji kontenera
- numer identyfikacyjny producenta
- maksymalna masa brutto
- maksymalna masa w stosie przy oddziaływaniu przyśpieszenia 1,8 G
- wartość obciążenia poziomego jakim był testowany kontener
- informacja o dacie następnego przeglądu klasyfikacyjnego
- pierwszy przegląd kontenera powinien być wykonany 5 lat od daty produkcji, a następne co 2 lata.

Oznakowanie kontenerów wysokich
Kontenery o wysokości większej niż 2591 mm na przykład High Cube oznaczane są dodatkowymi czarno-żółtymi znakami ostrzegającymi umieszczonym w pobliżu górnych naroży oraz żółtą naklejką na bocznych ścianach z wysokością kontenera.

Pozostałe elementy oznakowania
Oprócz wymienionych powyżej na kontenerach mogą znajdować się również spotykane rzadziej inne oznaczenia:
| Oznakowanie kontenera lotniczego | ![]() |
| Oznakowanie kontenerów posiadających drabinki lub inne elementy wystające | ![]() |
| Dodatkowe informacje, instrukcje lub ostrzeżenia dotyczące wyposażenia kontenera, producenta oraz właściciela | ![]() |
| Oznaczenia informujące o niebezpiecznym ładunku przewożonym w kontenerze zgodnie na przykład z konwencją ADR, czy IMDG | ![]() |




